photo Homelu_zpsc90f1c1a.png  photo Recepteklu_zpsa856d018.png  photo Roacutelamlu_zps36b6b767.png  photo Kapcsolatlu_zps6f43deca.png  photo Inspiraacutecioacutelu_zpseff107c0.png

2013. november 14., csütörtök

Hummusz (Csicseriborsó szezámkrémmel)

Múlt héten megosztottam veletek a Baba ghanoush receptjét, ezért úgy gondoltam, hogy helyénvaló, ha a mai bejegyzés főszereplője közeli rokona, a Hummusz lesz. Igen, így két m-mel, mert a hummusz arabul csicseriborsót jelent :) A pörkölt csicseriborsónál már megemlékeztem a csicseri iránti lelkesedésemről, és az elvesztegetett évekről, amik nélküle teltek el életemből. Brühühü :( 

A hummusz volt az első étel, amivel debütált nálunk, és azóta is imádja mindenki, heti-2 heti szinten tutira elkészítem.

Számomra két változata létezik, az időigényesebb és a turbó verzió. Ezeket felváltva készítem, ahogy időm engedi.

1. Időigényes: száraz csicseriborsó áztatva és megfőzve + saját készítésű tahini
2. Turbó: konzerv csicseriborsó + bolti tahini

Nekem mindegyik változat nagyon ott van ízre, de a józan ész azt mondatja velem, hogy valószínűleg az első változatot kéne gyakrabban készítenem. Mindazonáltal néha beüt a krach és expressz kaját kell gyártanom, ekkor jön nagyon jól, hogy lehet kapni konzervborsót és tahinit a boltban. Utóbbi amúgy elképesztően finom, egészen más állagra is, mint az otthon gyártott változat. Folyósabb, áll az olaj a tetején, úgyhogy felhasználás előtt mindig fel kell keverni. Ha ezt használom, mindig visszaveszek az olívaolaj mennyiségéből is.

A csicseriborsó értékes növényi fehérjeforrás, emellett még B1, B6-vitamint és folsavat is tartalmaz. A szezám miatt (is) rendkívül egészséges, beljebb vagyunk a kalcium-bevitellel, ha hummuszt nyalogatunk, mint ha tejet tolunk le literszám.

Rendszerint kenyérre kenve esszük sok zöldség kíséretében, vagy csak úgy sárgarépával/uborkával/paprikával tunkolva, pitába kenve, husi mellé, de Csöpi képes lenne bekanalazni a fél tálat együltő helyében, mint én anno a nutellát :) Azért okosan a fogyasztással, mert puffaszt...nem magyarázom tovább :)




Hozzávalók:
  • 1 bögre csicseriborsó szárazon mérve VAGY 800 ml csicseriborsó konzerv
  • 4 ek tahini (szezámkrém)
  • 1 kk római kömény
  • csipet só
  • 1/4 citrom leve
  • 3 gerezd fokhagyma
  • kb. 1 dl víz
  • kb. fél dl olívaolaj

1. A csicseriborsót egy éjszakára, vagy akár másfél napra beáztatjuk. 

2. Leöntjük róla a vizet, és új vízzel feltesszük főni, megvárjuk míg megpuhul. (Nekem ez 18 óra áztatás után kb. 35 perc volt). Folyamatosan teszteljük, és mielőtt teljesen megpuhulna, sózzuk. (Hüvelyeseket mindig a főzési idő vége felé sózzuk, mert a só akadályozza a puhulást.)

3. Ha megpuhult, leszűrjük, és hagyjuk hűlni.

4. Elkészítjük a tahinit (a receptet itt találod - ennek a felére lesz szükséged), vagy boltban veszünk egy bödönnel - ahogy legutóbb én tettem, és abból használunk. 

5. A csicseriborsót késes robotgépbe tesszük (ha konzervvel dolgozunk, annak öntsük le a levét). Hozzáadjuk a tahinit, római köményt, citrom levét, a felaprított fokhagymát, és kevés vizet.

6. Elindítjuk a gépet, és ekkor adjuk hozzá az olajat, és még annyi vizet, hogy kellően krémes és kenhető legyen a végeredmény. (értelemszerűen azért ne folyjon le a kenyérről :) Sózzuk, ha szükséges.

7. Azonnal fogyaszthatjuk, de lezárható dobozban, hűtőben pár napig tuti eláll. (Nekem azt hiszem 3 napot bírt max, addigra mindig elfogyott.)

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...